Стрімкі темпи
розвитку нашого суспільства висувають
вимоги принципово нової стратегії виховання, нових підходів до розвитку дитини.
Реалізацію цих вимог передбачає Базовий компонент дошкільної освіти в Україні,
який спрямовує роботу педагогів на формування у дошкільників певної життєвої
позиції, елементарної життєвої компетентності.
Зважаючи на
те, що з кожним роком збільшується кількість травмованих дітей внаслідок несформованих
навичок користування предметами, речами, поведінки з незнайомими людьми, у
природному довкіллі та в різних ситуаціях, постала потреба в систематичній
роботі з дошкільниками, аби виробити в їхній свідомості стереотипи щодо безпеки
в життєвому середовищі
.
В освітній
лінії «Особистість дитини» Базового компонента дошкільної освіти
передбачено такі результати роботи з
безпеки життєдіяльності: «Диференціює поняття
«безпечне» і «небезпечне», усвідомлює важливість безпеки життєдіяльності
(власної та інших людей). Знає правила безпечного
перебування вдома, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, льоду, ігровому,
спортивному майданчиках. Орієнтується у правилах поводження з незнайомими
предметами та речовинами; пожежної та електробезпеки; користуванні транспортом;
в основних знаках дорожнього руху тощо. Знає та може скористатися номером
телефону основної служби допомоги (пожежна, медична, поліція); усвідомлює, до кого
можна звернутись у критичній ситуації. Володіє навичками безпечної поведінки
при агресивному поводженні однолітків або дорослих.
Програма «Українське дошкілля» включає завдання з ознайомлення дошкільників із пожежною
безпекою, правилами дорожнього руху, безпекою в побуті, поведінкою з
незнайомими людьми, безпекою на природі. Ці завдання прописано в підрозділі
«Безпека життєдіяльності» фізичного напрямку (розділу) роботи з дітьми. Мета
реалізації підрозділу – підготувати дітей до розв’язання складних життєвих
ситуацій, навчити їх захищати себе від небезпеки, а також запобігати дитячому
травматизму.
Робота з безпеки
життєдіяльності планується і проводиться потижнево протягом навчального року та повинна опиратись
на усвідомлення дітьми цінності власного
життя й здоров'я.
Щокварталу плануються
та проводяться "Тижні безпеки". Вони дають можливість залученням
дітей до різних форм роботи: заняття, ігрова й театралізована діяльність,
свята, конкурси, бесіди {індивідуальні, колективні), екскурсії, читання
художньої літератури з використанням українського фольклору, творча діяльність
дітей, психологічні тренінги,
пошуково-дослідницька діяльність, моделювання ситуацій.
Варто
максимально використати наочність
(ілюстрації, альбоми, картини) та
речі предметно-розвивального середовища.
Діти дуже вразливі та емоційно чутливі. Це потрібно
враховувати як батькам, так і вихователеві при навчанні та вихованні у них
правил безпеки. Отже перед нами стоїть ще одне відповідальне завдання - не
зашкодиш психіці дитини, не травмувати її психічне "Я".
Слід пам'ятати,
що постійна, цілеспрямована робота з
факторами, які можуть становити загрозу життю і
здоров’ю людини, може негативно впливати
на психологічне здоров’я дітей. Дошкільники можуть отримувати значні
психічні навантаження, у них може
виникнути "інформаційний невроз “ розвинутись страхи, підвищитись рівень
тривожності.
Тому головне завдання -
не налякати дитину можливою небезпекою,
а виховати розумну
обережність.
Вихователь-методист Товкач А.М.
Комментариев нет:
Отправить комментарий