Сторінки

вторник, 19 января 2021 г.

психотипи дорослих

 

            Покоління Х, Y, Z — чому ми різні та як порозумітися одне з одним

1.       До якого покоління ви належите — невідомого, міленіалів чи центеніалів

2.      Які особливості сприймання інформації у цих поколінь

3.      За яких умов формувалися цінності кожного покоління

4.      Як порозумітися представникам різних поколінь

Поведінка дорослої людини визначена глибинними цінностями, які формуються в неї у 10-12 років. У дитинстві та підлітковому віці ми сприймаємо все, що відбувається, як норму. Рано засвоюємо просту істину: щоб вижити, потрібно діяти відповідно до ситуації. Згодом більшість із нас не замислюється про свої глибинні цінності, але несвідомо діє під їхнім впливом.

У закладі дошкільної освіти зустрічаються різні покоління педагогів і батьків. Вихователю-методисту варто знати їхні особливості й відповідно до них обирати форми організації методичної роботи з педагогами та взаємодіяти з батьками вихованців. Розгляньмо особливості трьох поколінь. Хто вони і які вони — представники поколінь Х, Y та Z?*.

Покоління Х: діти з ключем на шиї

Покоління Х, або Невідоме покоління — це перше радянське покоління «самотнiх дiтей», що не знало страху. Діти часто залишалися вдома самi, поки батьки працювали «від дзвінка до дзвінка». Вони самостійно виконували домашні завдання, розігрівали обід, який батьки залишали на плиті.

Цінності формувалися до 1993 року під впливом «холодної війни», війни в Афганістані, перебудови, СНІДу, наркотиків.

Серед педагогів, дідусів і бабусь нинішніх вихованців закладів дошкільної освіти — багато представників покоління Х.


Основні характеристики

Люди покоління Х довіряють знанням і досвіду, який є технологічним. Вони в усьому шукають здоровий глузд і правду. Хочуть бути автономними, тож обирають незалежнi проекти, де самі все контролюють. Виконують усе самостійно й роблять висновки з власного досвіду, але зважають на думку друзів, довіряють мас-медіа.

«Ікси» шукають будь-які можливості для професійного та особистісного зростання. Вони люблять навчатися, тому є хорошими наставниками та експертами. У просуванні кар’єрними сходами потребують негайної винагороди.

Для них надважливо завжди бути працездатними, тож вони схильні вживати ліки, які швидко знімають втому та клінічні симптоми.

Скорочують час на приготування їжі, тому «поважають» напівфабрикати.

«Ікси» зростали в епоху телебачення. Батьки залишали їх біля телевізора й займалися домашніми справами. Завдяки телепрокату та великій кількості телеканалів покоління Х отримувало багато інформації, а час спілкування з друзями обмежувало.

Особливості навчання «іксів»

Люди покоління Х прагнуть до нових знань і досвіду під час навчання. Вони потребують зворотного зв’язку, але невеликими порцiями.

Групове навчання для них недієве, бо вони індивідуалісти. Ефективним для них є відеонавчання, приміром перегляд фільму з обраної теми та його обговорення.

«Іксам» після навчання важливо отримати документ як доказ їхньої освіченості.

Покоління Y: «все й одразу»

Покоління Y, або Міленіали, Next — впевнені в собі, знають свою цінність і значущість. Вони позитивно мислять, вірять у те, що життя прекрасне й різноманітне, а «всі люди — брати». Їм важливо, аби те, що вони роблять, було справжньою пристрастю, тому й викладаються повністю. «Ігреки» — це покоління вільнодумців. Вони люблять свободу й цінують її понад усе.

Цінності формувалися під впливом розпаду СРСР, терактів і військових конфліктів, розвитку цифрових технологій. Мобільні телефони та інтернет — їх звична реальність.

Покоління Y у закладах дошкільної освіти — педагоги й батьки дошкільників.

Основні характеристики

«Ігреки» прагнуть мати все й одразу. Якщо кар’єра для них — це щось важливе, то тривалий розвиток, професійне зростання — це щось безглузде. Не можна сказати, що їх не цікавить сім’я, однак на першому місці — кар’єрне зростання. Це відбувається тому, що «ігреки» живуть в умовах постійної нестабільності. Вони не знають, що буде завтра, тому й не бачать сенсу планувати майбутнє.

Покоління Y не зацікавлене в тяжкій праці та довготривалому процесі отримання посади. Тому його представники рідко затримуються надовго на одній роботі й навіть у одній професії. Багато «ігреків» навчається паралельно в кількох вишах, має кілька дипломів і спеціальностей. При цьому вигідні знайомства вони цінують більше за вищу освіту.

Міленіали — раціональні, мають розвинену інтуцію: 60% представників покоління Y інтуїтивно розв’язують те чи те завдання. На роботі вони зазвичай підтримують корпоративну культуру.

Особливу увагу «ігреки» приділяють соціальним мережам. Вони швидко знаходять друзів за інтересами, а в соцмережах це зробити найпростіше.

Віртуальна реальність — це те, що їм потрібно для повноцінного існування. На онлайн-платформах можна створити новий образ, хай навіть він і не існуватиме в реальному житті.

«Ігреки» цінують власний комфорт. Вони не люблять рамок, а тому часто працюють фрілансерами, намагаються підлаштувати умови роботи під своє життя. Гнучкий графік роботи та комфортні умови праці — обов’язкові умови високої продуктивності міленіалів.

Багато міленіалів створюють власні компанії, громадські організації, благодійні фонди, займаються волонтерством.

Саме міленіали придумали хостели, бюро подарунків емоційного досвіду тощо.

Характерна для цього покоління і теорія «вічної молодості». Міленіали відтягують дорослішання, оскільки бути дорослим — означає брати на себе відповідальність. А це в плани «ігреків» не вписується. Вони бачили помилки своїх батьків, тому відмовляються бути відповідальними за чиєсь майбутнє.

«Ігреки» стежать за сучасними трендами в моді та здоровому харчуванні.

Про їжу міленіали знають усе: про кількість калорій, білків, жирів, вуглеводів. Однак, найчастіше не знають про походження продуктів.

Гламурні тусовки, постійний «двіж» з однодумцями — найліпший варіант відпочинку для «ігреків». І хоч у них немає героїв, та є кумири. У майбутньому саме представники цього покоління стануть героями для прийдешніх поколінь.

Особливості навчання

Люди покоління Y відкидають застарілі канони, адже в інформаційну еру цінність інформації змінюється. Знання вони шукають не в книгах, а в інтернеті. Довіряють інформації на онлайн-сервісах, особливо без цензури.

«Ігрекам» подобаються колективні заняття, які дають змогу серед однодумців ліпше розкрити свої здібності. Вони зацікавлені отримати диплом, а не знання.

Покоління Z: «якщо є Google, то я всесильний»

Покоління Z, або Центеніали, з’явилося в часи великої глобалізації та постмодернізму. Їхня характерна риса — з усіма сучасними технологіями вони на «ти» ще з раннього дитинства. Серед представників покоління Z багато гіперактивних дітей. Вони зростають у світі можливостей, а от часу не вистачає. Вони адаптуються до необхідності швидко оцінювати й «просіювати» інформацію. У мобільних додатках і в інтернеті роблять закладки з цікавим для них контентом. «Зети» — інфантильні, орієнтовані на думку інших, мають кліпове мислення.

Цінності формуються у час розвитку цифрових технологій і науки, всесвітньої економічної, політичної і культурної інтеграції та уніфікації.

Нині покоління Z представлено в закладах дошкільної освіти педагогами-початківцями, молодими батьками та дітьми.



Основні характеристики

Цінності покоління Z тільки формуються. Їхня місія — розвалити все, що застаріло. Представники покоління віддані улюбленій справі й усе стратегічно прораховують.

«Зети» мають стійкий імунітет до реклами, тому не звертають на неї уваги.

Представники цього покоління не мають чітко визначеної життєвої позиції — їх не мотивують ані гроші, ані кар’єрне зростання. Вони не самостійні й потребують, аби хтось указував їм, чим вони мають займатися.

«Зети» — волелюбні, їх не можна примушувати до будь-чого. Адже вони ніколи не будуть робити те, чого не хочуть самі. Навіть у дошкільному віці їм важливо, аби до їхньої думки дослухалися. Їм не подобається повертатися до однієї справи кілька разів, тому якщо вони прийняли рішення — воно остаточне.

У середовищі «зетів» немає дискримінації за національним, расовим або гендерним чинником. Вони толерантні, розуміють, що світ різноманітний, і поважають це.

https://e.profkiosk.ru/service_tbn2/es575-rt02-fas.png

63%

«зетів» працюватимуть у професіях, яких ще не існує

Здоровий спосіб життя — їхнє життєве кредо. Вони майже не вживають алкогольних напоїв і не курять. Інформовані про секс і засоби контрацепції. Саме тому передбачають, що кількість підліткових вагітностей у майбутньому поволі спадатиме.

«Зети» цінують безпеку не лише в інтернеті, а й у реальному житті. Вони знають, що таке економічні кризи й теракти, хочуть убезпечити себе від зла, мріють про стабільність, спокій і добробут.

Серед «зетів» багато стартаперів. Більшість з них мріє займатися підприємництвом і знає, як досягти у ньому успіху.

Особливості навчання

Інформація, яку «зети» отримують у режимі онлайн, має ситуативний характер. Їхній світогляд досить поверхневий, вони не отримують базових знань і навичок, оскільки не бачать сенсу в навчанні в університеті. Лише кожен другий «зет» хоче здобути вищу освіту. Проте 85% з них — додатково навчаються онлайн.

Більшість представників покоління Z любить дивитися, а не читати, тому віддасть перевагу інфографіці. Вони швидко засвоюють нові знання, великі обсяги інформації їм під силу. Здатні успішно виконувати кілька дій одночасно — наприклад, обмінюватися з кимось митєвими повідомленнями, готуватися до заняття з дітьми, переглядати інформацію в соцмережах або дивитися фільм.

«Зети» потребують реакції оточення на свої дії — негативної чи позитивної. Головне — це увага до їхньої особистості, вони просто «пожирачі» емоцій. Їм не подобається працювати на майбутній результат, тому їм необхідна мотивація за кожне виконане завдання.

Усі завдання для «зетів» слід формулювати чітко та детально. Аби вони працювали результативно, потрібно давати їм творчі завдання, які цікавлять самих «зетів». Їм складно зосередитися, щоб вивчити певний матеріал, тому доцільно часто змінювати види діяльності.

«Зети» — це діти інтернету та сучасних технологій, індивідуалісти. Вони не мали дитинства «у дворах», тому не командні гравці, їх треба цього навчити. Саме тому їм подобаються тусовки й коворкінги. Дієвим для них є інтердисциплінарний підхід, коли інтегровані різні напрями роботи.

«Зети» мають змогу миттєво отримати інформацію з будь-якої частини світу, тому не вважають наставника єдиним джерелом освіти. Для цього покоління він радше мудрий провідник у океані інформації.

 

Як усім порозумітися?

Найтиповіші педагогічні ситуації, де є непорозуміння і конфлікти:

·         педагог Y — педагог Z;

·         директор, вихователь-методист X — педагоги X та Y;

·         педагог X — батьки X та Y.

Розв’язання конфліктних ситуацій між поколіннями залежатиме від того, чи розуміють представники певного покоління ціннісні орієнтири та умови виховання інших. Завдяки теорії поколінь можна зменшити кількість конфліктів. Якщо активно ознайомлювати колектив з особливостями поколінь, то можна вийти на якісний рівень комунікації між педагогами й керівниками, педагогами та батьками тощо. Адже є цінності, які важливі для всіх поколінь:

·         сім’я;

·         любов;

·         професійний розвиток;

·         особистісний розвиток;

·         здоров’я;

·         благополуччя;

·         успіх;

·         свобода.

До того ж представники різних поколінь під час спільної роботи навчають одне одного. «Ікси» допомагають «ігрекам» не втрачати радість спілкування віч-на-віч, а міленіуми навчають людей Х «віртузного поводження з мережею». Представники покоління Z встановлюють свої правила гри й чітко їх виконують. Їм простіше знаходити спільну мову з «іксами», а не з «ігреками». «Ікси» й «зети» настільки відрізняються, що їм немає сенсу конфліктувати й доводити щось одне одному.

Конфлікти, спричинені поглядами на життя, смаками, переконаннями різних поколінь — не рідкість. Будьте обізнаним з особливостями того чи того покоління і взаємодійте ефективно!

 ОКСАНА МАТВІЙЧУК, доцент Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, канд. пед. Наук

стаття в журналі «Вихователь-методист дошкільного закладу»

«Покоління Х, Y, Z — чому ми різні та як порозумітися одне з одним»

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий