МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ ТРЕТЬОГО РОКУ ЖИТТЯ
(консультація для
педагогів)
Мовлення є одним із перших видів діяльності, яким дитина оволодіває з
раннього віку і яке, в свою чергу, допомагає їй пізнати навколишній світ.
Після двох років життя основну роль у розвитку психіки і формуванні поведінки
відіграє мовлення. Якщо до двох років дитина вживала 300 слів, то, за умови
вмілого педагогічного впливу, до трьох років словник розширюється до 1000 і
більше слів. Розширюючи під керівництвом дорослого свій життєвий досвід,
дитина вчиться встановлювати елементарні при-чинно-наслідкові зв'язки між
об'єктами зовнішнього світу, розуміє і сама ставить багато різноманітних
питань. Дитина починає вживати поширені речення і майже не вживає «полегшених»
слів. На основі життєвого досвіду, вміння уважно розглядати, а також завдяки
розвитку пам'яті у неї з'являються складні узагальнення і дитина починає
розуміти і вживати такі слова, як «іграшки», «посуд», «одяг» та виражати
словами результати своїх спостережень. Але сприймати навколишнє з усією повнотою
дитина цього віку зможе лише з допомогою дорослого, який не тільки називає
предмети і явища навколишнього світу, але й пояснює їх. Завдяки мові дорослого,
дитина вчиться виділяти із безлічі вражень те, на що треба звернути увагу і
осмислити його.
На початку третього року життя удосконалюється розуміння мови дорослого і
формується власне мовлення дитини. При цьому зв'язок між словом і позначеним
ним предметом або дією виникає тільки у випадку спілкування дитини і дорослого
у процесі спільної діяльності. Мовлення дорослого привертає увагу дитини до
предмета, формує завдання, керує способами вирішення цього завдання. Розвиваючи
мовлення дитини, виховуючи потребу у спілкуванні, дорослий готує ґрунт для
появи активного мовлення.
Протягом раннього віку мова набуває великого значення для психічного
розвитку дитини. Вона є найважливішим засобом передачі дитині суспільного
досвіду. Весь розвиток дитини раннього віку проходить не спонтанно, а під
впливом прямого чи опосередкованого навчання і будується на фундаменті вже
досягнутого за перші два роки життя, і є його прямим продовженням.
Розвиток мовлення у системі дошкільної освіти завжди посідав чільне місце,
що знайшло своє відображення у чинних програмах навчання і виховання дітей.
Відповідно до змісту програм, мовлення є засобом і способом реалізації освітніх
ліній у всіх сферах життєдіяльності дитини третього року життя.
Отже, розвиток мовлення - один з найважливіших напрямків педагогічної
роботи з дітьми третього року життя.
Організовуючи роботу з дітьми педагог розв'язує низку завдань, що
стосуються розвитку розуміння мови:
- закріплювати розуміння слів, що означають імена людей, назви рослин,
тварин, предметів та їх властивості, дії людей і тварин, фізичні стани (холодно,
жарко, мокро) розміри предметів, їх колір, прислівників, що позначають
доступні просторові, часові та кількісні відношення;
- знаходити предмети та іграшки за словесною вказівкою в ситуації
ускладненого вибору (іграшковий автобус і літак, великий м'яч і маленький
колобок) та предмети, що позначаються близькими за звучанням словами (чашка і
чайник, шапка і шарф);
- учити розуміти найпростіші причинно-наслідкові зв'язки за допомогою
нескладних сюжетних картинок (діти у пісочниці, хлопчик грається з машинкою,
дівчинка танцює тощо).
- слухати, сприймати та розуміти звернення дорослого до одного і кількох
дітей;
- розуміти розповіді, сюжетні тексти, казки, оповідання, вірші, відповідати
на запитання за їх змістом.
Для розвитку активного мовлення необхідно розв'язати такі завдання:
- продовжити вчити вимовляти прості слова, наслідувати звукосполучення і
слова, що їх часто чує дитина, а також інтонації, які виражають подив, радість,
незадоволення, засмучення;
- заохочувати дитину замінювати звуконаслідувальні слова
загальновживаними;
- учити називати і знаходити знайомі предмети (одяг, меблі, посуд, іграшки,
тварини) незалежно від розміру, кольору, форми;
- учити впізнавати й називати в іграшці і на картинці людей різної статі
відповідно до особливостей одягу й зовнішнього вигляду;
- спонукати дітей переходити від спілкування за допомогою жестів і міміки
до спілкування з використанням полегшених слів і звукосполучень;
- учити будувати фразу із двох слів, що виражає дію об'єктів, а потім з
трьох-чотирьох, вживати прикметники і займенники;
- дати знання про назви окремих видів транспорту, свійських тварин,
трудових дій, властивості предметів;
- учити правильно вживати особові займенники (я, ти, ми, мені), прислівники
(там, туди), прийменники (в, на), форми множини, прикметники, наказову форму
дієслова, користуватися простими реченнями з двох, а на кінець другого року -
з трьох-чотирьох слів;
- продовжувати вчити вимовляти голосні звуки і доступні в артикуляційному
плані приголосні: м, б, п, н, д, т;
- збагачувати словник дітей словами-іменниками, займенниками, дієсловами,
прислівниками;
- використовувати в мовленні порівняння, епітети, образні вирази;
- вчити узгоджувати прикметники з іменниками, вживати іменники з
прийменниками: в, на, під, дієсловами в минулому і майбутньому часі;
- готувати до оволодіння інтонацією вигуку, запитання; вчити говорити
виразно, не поспішаючи; привчати відповідати на запитання про сприйняте і
побачене, говорити фразами із трьох-п'яти слів; розвивати вміння розповідати
потішки, невеликі вірші, казки;
- розуміти значення та використовувати виразні невербальні засоби для
встановлення контактів (усмішка, приязний погляд, лагідний дотик,
прогладжування).
Однією з найефективніших форм розвитку мовлення малюка є щоденне індивідуальне
спілкування з ним. Своїми запитаннями і відповідями на репліки малюка педагог
повідомляє йому інформацію, яка потребує додаткового роз'яснення. В процесі
такого спілкування можна підказати дитині нове слово, допомогти побудувати
нескладну мовну конструкцію. Аналогічно організовується спілкування з
декількома дітьми чи підгрупою. Головне завдання - говорити з дитиною, щоб вона
не лише розуміла, про що їй розповідають, але й могла почути у розповіді
педагога окреме нове слово і повторити його, що дасть змогу набути необхідного
запасу слів.
У період становлення дитячого колективу педагогу необхідно частіше
говорити вголос, з якого приводу він звертається до тієї чи іншої дитини, за
кожної слушної нагоди допомагати малюку звернутись із проханням до свого
однолітка, мами, іншого дорослого.
Для вирішення завдань мовленнєвого розвитку використовується будь-який
зручний для спілкування з дитиною час (на заняттях, прогулянках, під час
умивання, одягання, самостійної діяльності, гри, спостереження за трудовими
процесами і діями та ін.).
Дітям цього віку треба щодня про щось розповідати. Для кожної людини і
дитини в тому числі, дуже важливо, що вона про себе знає, що про себе думає, як
до себе ставиться. Ці знання багато в чому залежать від тих, хто оточує
малюка. Розповідаючи дитині про те, що він трохи кращий, ніж є насправді,
педагог створює для малюка зразок, який він захоче наслідувати і тим самим
полегшує становлення його нових якостей і умінь. Психологічно дуже важливо для
малюка, що прикладом стає він сам, а не Юра або Коля.
Дворічній дитині слід розповідати про те, як вона виконує побутові дії: миє
руки, їсть, роздягається, одягається; як вона грається, будує, малює; як до неї
ставляться товариші, а вона до однолітків.
Дитина готова багато разів із задоволенням вислуховувати нехитру історію
про те, що сталося, наприклад, у дитячому садку. По-перше - це цікаво і дає
можливість пізнати щось нове. По-друге, розвивається здатність слухати.
Для цього можна:
- розповідати дітям про одну і ту ж подію, використовуючи авторські тексти,
з певним їх ускладненням;
- по 2-3 рази читати авторський текст, не відступаючи від авторського
викладу;
- використовувати серію розповідей з одним і тим же головним персонажем
(«Пригоди маленького курчати», розповідаючи дітям щодня по одній новій
розповіді з цієї серії (розповідь з продовженням)).
Ігри-інсценівки. Для ігор-інсценівок
слід використовувати іграшки, за допомогою яких створюються моделі позитивної
і негативної поведінки героїв, характерні для дітей третього року життя.
Допомагаючи іграшкам своїми порадами, малята починають співвідносити поведінку
ігрових героїв зі своєю власною. І якщо педагог у відповідний момент нагадає
дитині зміст знайомої йому інсценівки, вона зрозуміє прихований натяк і захоче
виправитися.
Розглядання з дітьми картин. Розглядаючи картину,
дитина вчиться розуміти сюжет, слухати пояснення педагога, висловлювати свої
враження і думки. Знайомлячи дитину з картиною, педагог дає їй можливість
розглянути зображення, назвати персонажів і предмети, що оточують їх (хлопчик,
дівчинка, кубики, машина, форми). Потім коротко розповідає про зміст картини.
Розповідь дорослого полегшить малятам її розглядання (підвищує якість
сприйняття, враження тощо).
Слухання казок, віршів, потішок, оповідань. Зміст цих творів має
бути доступним для розуміння дітей. Оповідання, казки вірші потрібно
ілюструвати картинками за змістом, показом настільного чи тіньового театру,
але в кінці третього року життя можна і потрібно привчати слухати художні твори
без наочної ситуації.
Дидактичні ігри і вправи для розвитку
слухового сприймання і здатності слухати, розуміння мови, збагачення словника
і покращення звуковимови, закріплення знань і мовленнєвих навичок проводяться
з однією дитиною чи з двома-трьома дітьми («Впізнай, хто кричить», «Впізнай,
хто покликав»,«Погодуємо ляльку обідом», «Навчимо ляльку мити посуд» тощо).
Спеціальні заняття з розвитку мовлення займають особливе
місце в освітньо-розвивальній роботі з дітьми, бо дають змогу, з одного боку,
уточнити і поглибити знання, а з другого - вони мають свої специфічні завдання
- розвивати і удосконалювати мовлення дітей.
На цих заняттях діти:
- пізнають дивний навколишній світ, з його предметами та явищами, що
існують окремо один від одного і в той же час взаємозв'язані;
- визначають, що предмети та явища мають певні ознаки та якості;
- ознайомлюються з творами художньої літератури;
- слухають різні історії про події з життя групи, дітей, про пригоди
іграшок і тварин, літературних героїв;
- спостерігають інсценівки (за допомогою іграшок створюються певні
ситуації, розрізняють позитивну і негативну поведінку героїв);
- вчаться розглядати сюжетні та предметні картини;
- беруть участь у дидактичних, хороводних, рухливих іграх з текстами.
Вихователь самостійно вирішує, коли та з яким складом дітей (з підгрупами
чи окремими дітьми) буде займатися, які програмні завдання розв'язуватиме.
Структура заняття покаже, як зручніше розташувати дітей. Слід пробувати і
використовувати найрізноманітніші варіанти: діти вільно пересуваються кімнатою
і виконують завдання, сидять або стоять біля педагога, сидять за столами, на
килимі, стільцях, довкола вихователя.
Організовуючи заняття з мовленнєвого розвитку педагогу необхідно
враховувати різні темпи розвитку розуміння мови і активного мовлення у дітей
групи. Для забезпечення диференційованого підходу до навчання на мовленнєвих
зайняттях дітей умовно розподіляють на дві підгрупи: молодшу і старшу (насамперед
до уваги береться рівень мовленнєвого розвитку, а не вік). Для дітей старшої
підгрупи передбачаються ускладнення, які здебільшого стосуються розвитку
активного мовлення.
З дітьми третього року життя проводяться різноманітні мовленнєві заняття.
Усі без винятку заняття - це фрагменти різних видів діяльності, де домінують гра
і спілкування. У програмах ці фрагменти названі грою, грою-забавою, вправами,
грою-заняттям, заняттям, бо дитина зайнята діяльністю, під час якої
відбувається спілкування.
За способом організації мовленнєві заняття поділяються на індивідуальні
(1-3 дитини), індивідуально-групові (4-6 дітей), групові (до 10-12 дітей).
Найпоширеніші типи мовленнєвих занять (за змістом програмного матеріалу):
комплексні та тематичні. Протягом місяця їх можна розподілити: І, II, III
тиждень - комплексні заняття, IV тиждень — тематичне заняття.
Комплексне заняття у своїй структурі поєднує не менше трьох мовленнєвих
завдань. Завдання з розвитку комунікативної активності (діалогічне і зв'язне
мовлення) реалізуються на кожному з них; завдання словникової роботи, звукової культури
мови та граматичної будови мови у складі комплексного заняття плануються двічі
на місяць. З якої частини розпочинати заняття визначає сам вихователь залежно
від складності завдань та віку дітей. Орієнтовна структура комплексного заняття:
І тиждень - комунікативна активність + звукова культура мови + граматика; II
тиждень - комунікативна активність + граматика + словник; III тиждень -
комунікативна активність + словник + звукова культура мови.
Тематичне заняття дає змогу удосконалювати знання дітей, які вони отримали
на комплексному занятті та поглиблено працювати над одним розділом мовленнєвої
роботи (наприклад, вересень - звуковимова, жовтень - граматична будова мови,
листопад - словник). Такі заняття тематично узгоджуються із загальною темою,
над якою працює група у конкретний період навчального року.
Інтегровані заняття для закріплення набутих знань, умінь і навичок з дітьми
третього року життя можна проводити 1-2 рази у квартал. На цих заняттях
вихователь використовує матеріал з різних розділів програми, поєднуючи кілька
напрямків діяльності дітей (наприклад, мовленнєва і зображувальна, мовленнєва
і пізнавальна). Пріоритетною на таких заняттях є комунікативна активність
дітей, об'єднавчим моментом - тема. У групах раннього віку доцільно проводити
навчально-ігрові інтегровані заняття, які передбачають наявність ігрового сюжету
і єдиної сюжетної лінії.
Міні-заняття з мовленнєвого розвитку чинними програмами рекомендовано
використовувати в роботі з дітьми третього року життя якнайчастіше (найкраще -
щоденно), бо вони є актуальними і відповідають особистісно-орієнтованій моделі
дошкільної освіти. Ця форма організації мовленнєвої діяльності може
ініціюватися вихователем, тоді вони передбачається у календарному плані
роботи, а може виникати з ініціативи дітей. Педагог має бути готовим до
керівництва такою мовною діяльністю малюка.
Частина слова «міні», на думку А. Гончаренко, передбачає мінімізацію:
- за кількістю дітей, які одночасно зайняті;
- за тривалістю організованої діяльності;
- за обсягом змісту, що реалізується.
Кількість міні-занять, змістове їх наповнення обумовлюється віковими
особливостями. Протягом дня педагог може організувати сам або створити умови
для самоорганізації дітей десятки індивідуальних, групових і колективних короткотривалих
міні-занять, під час яких реалізовуватиметься запланована тема. На будь-якому
міні-занятті реалізовуються мовні завдання. На міні-заняттях діти мають
можливість самостійно пізнавати, досліджувати, коментувати зроблене, ділитись
враженнями з ровесниками та дорослими, вибирати час для виконання
запропонованого педагогом завдання, реалізувати право самостійного вибору
діяльності та партнерів.
Міні-заняття можна розглядати як інноваційний підхід до організації
життєдіяльності дитини раннього віку, адже вони сприяють як формуванню
розуміння рідної мови, так і розвитку активного мовлення. Інноваційним
компонентом у запропонованих підходах є спосіб організації дітей (підгрупами
по 3-4 дитини), форма організації (міні-заняття) та зміст і компонування
матеріалу (застосування музики та вправ на розвиток дрібної та загальної
моторики, зображувальна та предметна діяльність, що супроводжується мовним
коментарем).
Поряд з відомими методами і прийомами навчання дітей рідної мови доцільно
використовувати пальчикові ігри та вправи, бо мовлення тісно пов'язане із
розвитком дрібної моторики м'язів пальців рук, а руховий та мовленнєвий центри
в корі головного мозку мають схожу фізіологічну функцію та впливають один на
одного. Розвиток дрібних м'язів пальців рук безпосередньо впливає на
мовленнєвий розвиток дитини. Пальчикові ігри та вправи надзвичайно корисні для
малюків, які малоактивні в діалозі, відповідають переважно одним словом,
інколи відчувають труднощі у веденні діалогу, у відображувальній грі віддають
перевагу простим маніпуляціям з іграшками, рідко супроводжують свої дії
мовленням.
З дітьми третього року життя міні-заняття з мовленнєвого розвитку
найчастіше проводяться з іграшками та в ігровій формі. Завдяки організації
такої гри-заняття малюк на початку третього року життя може самостійно
оперувати різними видами дидактичних іграшок, цілеспрямовано намагається
досягти практичного результату, свої дії супроводжує мовленням і може займати
себе протягом деякого часу. Міні-заняття проводяться в груповій кімнаті або на
прогулянці з двома-чотирма дітьми на фоні самостійної діяльності решти дітей.
їх тривалість складає від 2 до 5 хвилин. На міні-занятті вихователь може
ознайомити дитину з новою іграшкою, новим дидактичним посібником, способом дії
з ним, визначити найвищий рівень складності завдань для малюка; може провести
дидактичну вправу, що спонукає дитину активно використовувати вже засвоєні
сенсорні вміння, але в інших умовах, тобто маніпулюючи з незнайомим
матеріалом. Педагог може вільно обирати серед запропонованого матеріалу такий,
що адресований дитині, яка має порушення звуковимови, зазнає труднощів у
диференціюванні звуків, мовлення якої не має інтонаційної виразності,
виразність дикції залежить від ситуації мовленнєвої взаємодії, помітна
обмеженість у користуванні засобами виразності тощо.
До структури міні-занять А. Крикун рекомендує включати:
- спільне музичне привітання, яке спрямоване на розвиток комунікативної
культури, з елементами психогімнастики;
- пальчикові ігри, вправи на розвиток дрібної моторики;
- вправи на розвиток загальної моторики, координації, наслідування;
- дидактичні ігри та вправи;
- елементи зображувальної діяльності, що супроводжуються мовним коментарем.
Усі складові таких занять можуть бути об'єднані єдиним сюжетом, основою
якого є певна лексична тема, наприклад «Транспорт», «Наші іграшки», «Як зайченя
маму шукало» тощо, додатком до якої можуть бути різні завдання та види діяльності.
Кожна тема потребує добору певного матеріалу. Доцільно поєднувати рухливі, настільні,
пальчикові ігри, танці, пісні, віршований матеріал, оздоровчі вправи, казки;
можна використовувати елементи різних розвивальних методик.
Міні-заняття з малюками закінчуються спільним підбиттям підсумків та
релаксаційними вправами.
Використана література:
1. Дитина: програма виховання і навчання дітей від двох до семи років /
науковий керівник проекту: О.В. Огнев’юк, К.І. Волинець та ін.. / Міністерство
освіти і науки, молоді та спорту України, Головне управління освіти і науки
виконавчого оргкомітету Київміськради (КМДА), Київський університет ім. Б.
Грінченка. – 3-євидання, доопрацьоване та доповнене –К.: Київський університет
ім. Б. Грінченка, 2012. - 492 с.
2. Розвиваємо, навчаємо, виховуємо дитину третього року життя: методичний
посібник / Кузьмук Л.І. та ін.; за ред.. Т.І.Поніманської. – К.: Видавничий Дім
«Слово», 2013.
Комментариев нет:
Отправить комментарий